۱۵م، اردیبهشت ۱۳۹۳
نويسنده: user1daftar

www.MajdeDez.com

آشنایی با تفسیر تنزیلی در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین “دکتر بهجت پور” مدیر موسسه قرآنی التمهید

نویسنده کتاب تفسیر تنزیلی از چاپ سه جلد تفسیر «همگام با وحی» خبر داد و گفت: مهندسی فرهنگی و دینی جامعه و کشف روش‌های تحولی تنها با تفسیر تنزیلی ممکن است.

زمان انتشار: ۱۵م, اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴ ق.ظ | کد خبر: 40811

به گزارش خبرنگار “مجددز” حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، با تأکید بر ضرورت پرداختن به تفسیر تنزیلی گفت: سبک‌های مختلف تفسیر قرآن مانند تفسیر ترتیبی و موضوعی هر کدام کاربردها و مزایایی دارند ولی ما را از پرداختن به روش تنزیلی بی‌نیاز نمی‌کنند.

وی افزود: تفسیر تنزیلی روشی است که در آن تفسیر قرآن را براساس ترتیب نزول سوره‌ها یعنی از علق، مدثر، مزمل و … انجام می‌دهیم اگرچه برای اتخاذ یک روش در تفسیر باید مبانی نظری و فواید آن تشریح شود.

نویسنده کتاب تفسیر تنزیلی ادامه داد: بنده در کتاب تفسیر تنزیلی قرآن به مبانی، قواعد، اصول و فواید این روش پرداخته‌ام و مباحث نظری و شبهات آن را بررسی کرده‌ام.

وی عنوان کرد: در مبانی به حکیمانه بودن نزول قرآن اشاره و بر ضرورت مطالعه نزول تدریجی افزون بر نگاه به قرآن به مثابه یک کل تأکید شده است و در این روش ثمراتی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

tafsir.hamgam ba vahy.bahjatpor.majdedezاصول تفسیر تنزیلی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در مرحله اصول به بایدها و نبایدهای تفسیر توجه شده است، اظهار کرد: چینش سوره‌ها در این روش براساس نزول تدریجی است؛ لذا تا می‌توان باید از اجتهاد در ترتیب نزول خودداری و بر روایات تاریخی استناد کنیم و جنبه تربیتی و خطابات را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به قواعد این روش گفت: در این روش تناسب میان سوره‌ها با یکدیگر و آیات هر سوره با یکدیگر و مهارت‌های رسیدن به آن توضیح داده شده است.

بهجت‌پور با اشاره به فواید این روش اضافه کرد: در کتاب یادشده فواید در دو قالب فواید تفسیرنگاری و مهندسی فرهنگی و کشف روش‌های تحولی در مباحث دینی که تنها از طریق این تفسیر به‌دست می‌آید پرداخته شده است.

این محقق حوزوی در پاسخ به این سؤال که در چینش سوره‌ها در این روش به چه منبعی استناد شده است، گفت: مجموعه اسناد تاریخی در باب روایات ترتیب نزول در ۱۰ جدول مسند که از طریق مختلف رسیده، همچنین ۵ سند غیرمسند که شهرستانی آن را به‌عنوان سند قوی برشمرده و چند گروه از دانشمندان در طول تاریخ آن را ذکر کرده‌اند تدوین و در سه گروه جداول مسند، غیرمسند و ترکیبی آورده شده است.

بهجت‌پور با بیان اینکه مقایسه میان افتراقات و اشتراکات این جداول راهکار حل موارد اختلافی است، عنوان کرد: آیات الحاقی به سوره‌ها نیز چندان زیاد نیست و بیش از ۲۶۰ آیه برآورد نشده که البته غالباً هم ادعاهای عنوان شده در این زمینه ضعیف است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی و ابن آشور روایات آیات الحاقی را بررسی کرده و آن را ضعیف دانسته‌اند و بنده نیز با مطالعاتی که داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که غالباً ضعیف و غیرمسند است.

چاپ تفسیر همگام با وحی

وی در بخش دیگری از سخنانش از تألیف تفسیر «همگام با وحی» خبر داد و اظهار کرد: تاکنون تفسیر ۵۴ سوره نوشته شده و در تمام این سوره‌ها تنها به دو آیه الحاقی برخورد کرده‌ام.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تا جلد سوم این اثر چاپ شده و قرار است مجلدات چهارم، پنجم و ششم آن تا پایان سال ۹۳ منتشر شود.