۸م، اسفند ۱۳۹۲
نويسنده: user1daftar

www.MajdeDez.com
زمان انتشار: ۸م, اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ | کد خبر: 38823

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّهِ

چقدر حاضریم برای دین خدا هزینه کنیم ؟

منتخبی از سخنان استاد برجسته حوزه علمیه دزفول حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا سبط الشیخ انصاری 

همه در برابر دفاع از حدود الهی مسئول هستند

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله دزفول ،  شیخ رضاسبط الشیخ الانصاری پنجشنبه شب اول اسفندماه- در جمع نمازگزاران مسجدصاحب الزمان جنوبی دزفول – با بیان سخنانی ، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر ، و خیانت (ساکتین) پرداخت و از تک تک مردم و بویژه مسئولین خواست تا نسبت به حفظ ارزشهای اسلامی دغدغه خاطر و احساس مسئولیت بیش از پیش داشته ، و قاطعانه و با صراحت در مقابل منکرات واکنش نشان دهند .

ایشان در سخنان خود گفتند :

خداوند سبحان ،در آیه شریفه (وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ  )(الاعراف ۱۶۴) مردمان یک جامعه را متشکل از سه گروه معرفی می فرماید: ۱- فاعلین  ۲- ساکتین  ۳- ناهین.

فاعلین ،کسانی هستند که با زیر پا گذاشتن حدود و ارزشهای الهی و فرهنگی و اجتماعی و حقوق شهروندی ، مرتکب گناه و کارهای خلاف می شوند .

ساکتین ، آنان هستند که شاهد و ناظر گناهان می باشند ، اما بی تفاوت و ساکت هستند .

ناهین ، یعنی آمرین بالمعروف و ناهین عن المنکر . و اینان که مومنین حقیقی و مسلمان راستین می باشند در مقابل گناه و خطا و بی بندوباری و ولنگاری و خطا و بی تفاوت و ساکت نبوده و نهی از زشتی ها و امر به خوبی ها می کنند .

نهی از منکرات و زشتی ها ، در نزد هر قوم و ملتی ، اصلی است معقول و مقبول .

به نزد من آن کس نکوخواه توست                       که گوید فلان خار در راه توست

هیچ انسانی منکر این نیست که :

اگر بینی که نابینا و چاه است         اگر خاموش بنشینی گناه است

و خداوند سبحان راه و چاه را با بهترین کلام و بیان ، به ما نشان داده است .

دمیدن روح یأس و نومیدی در آمرین به معروف و ناهین از منکر

بارها از زبان بسیاری از « ساکتین » چنین جملاتی را شنیده ایم : حرف زدن فایده ای ندارد ، صحبت و نصیحت و تذکر ، بی ثمر است .

بدون شک ، این سخنان بظاهر ناصحانه و مشفقانه ، ناشی از القاءات شیطان ، و به منظور دمیدن روح یأس و نومیدی در مردم متدین مسلمان ، نسبت به اصلاح مفاسد ، و ایجاد امنیت برای مفسدین می باشد .

در روایت (أَوْحَى اللَّهُ إِلَى شُعَیْبٍ النَّبِی …) خداوند سبحان به حضرت شعیب علیه السلام وحی می فرماید : که یکصد هزار نفر از قوم تو معذب به عذاب خواهند شد ، شصت هزار نفر از خوبان (=ساکتین) و چهل هزار نفر از بدان (=فاعلین) . آن حضرت متعجبانه سوال می کند : ( فَمَا بَالُ الْأَخْیَارِ ) ؟ خوبان چرا ؟ و چرا بیشتر از بدان ؟ و پاسخی که می شنود این است : (دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی ) ، برای اینکه با گناهکاران و تبهکاران و خلافکاران مداهنه و سازش کرده اند .

اهل مداهنه ، به دلائلی همچون ترسو بودن ، عافیت طلبی ، حفظ موقعیت و کسب منفعت – به هر قیمتی ، ولو با دین فروشی- با هرکس و هر چیزی از در صلح و سازش وارد می شوند و این بر خلاف دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد .

از امیر المومنین علیه السلام مروی است که فرمودند : ( أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلّی الله عَلیهِ وَ آله أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِی بِوُجُوهٍ مُکْفَهِرَّه) : رسول خدا به ما دستور دادند که با اهل معصیت ، با چهره های عبوس مواجه شویم ، نه اینکه به آنان لبخند بزنیم . و این یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از گناه و افزونی گناهکار در جامعه می باشد .

( ناهین) قبول ندارند که نهی از منکر ، و تذکرات آنان بی اثر می باشد (لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ ) و بالفرض و با صرف نظر نمودن از نتیجه عمل ، و با انجام تکلیف ، می خواهند در پیشگاه الهی معذور باشند (مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّکُمْ ) .

گر نیاید به گوش رغبت کس         بر رسولان پیام باشد و بس

اهل مداهنه ، ساکتین و افراد بی تفاوت در مقابل منکرات ، ملعون هستند

( لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ المائده ۷۸  کَانُواْ لاَ یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ المائده ۷۹   )

یکی از مواردی که جای تعجب و تأسف بسیار دارد ، غفلت و یا تغافل نسبت به زیر پا رفتن حدود الهی ، و سکوت در مقابل  آن هاست .

خشم مقدس ، یکی از نشانه های اهل ایمان

آیا به مقتضای ( والکاظمین الغیظ ) الآیه و ( الغضب مفتاح کل شر )الخبر ، هر خشم و عصبانیتی مذموم است ؟ آیا حضرت موسی علیه السلام به خاطر انحراف قومش ، متأثر و متأسف و غضبناک نشد ؟

(وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا … ) الاعراف ۱۵۰

آیا یک مسلمان شیعه ، که مقتدا و پیشوای او امیر المومنین علیه السلام است ، نباید ناراحت بشود از اینکه می بیند حدود و احکام الهی در مواردی نادیده گرفته شده و گاه به راحتی زیر پا نهاده می شود ؟ مگر حجاب از بزرگترین واجبات الهی نیست ؟

مسئولین بایستی قاطعانه و صراحتاً با اعمال ضد اسلامی مخالفت نموده ، و علناً  اعلام تنفر و بیزاری از ضد ارزش ها نمایند .

( قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءاؤا مِنکُمْ …  ) ممتحنه ۴

چرا یک مسئول ، در سخنان خود ، آشکارا و صراحتاً اعلام نمی کند که : ( ای مردم ، من از بی حجابی و ارتکاب هر معصیت و گناهی متنفر و بیزار هستم ) ؟

نقش مسئولین در هدایت و ضلالت مردم ، از مسلمات غیر قابل انکاری است که توجه لازم به آن نمی شود . چرا وصیتنامه امام راحل رحمه الله علیه مد نظر آنان نیست ؟

چرا از رهنمودهای حکیمانه و دلسوزانه مقام معظم رهبری ، بهره لازم را نمی بریم ؟

این تصور غلطی است که یک مسئول در صدد آن باشد ، همگان مرید او باشند و او مراد همگان . حتی با نفاق هم حصول چنین امری ممکن نیست . مگر همه مردم آن زمان ، از امیر المومنین علیه السلام خشنود بودند ؟ ملاک و معیار در کارها بایستی رضای خداوند متعال باشد و بس . و این عامل پیروزی ما بوده و إن شاء الله خواهد بود .

برخی از برنامه های سیما ، قبح گناه را در جامعه از بین برده است

کرم حلزون چه بود و چه شد ؟

بارها پرسیده و الان هم می پرسم که معنای ( بدون چاکلز هرگز ) چیست ؟

چرا برای ( بدون حجاب هرگز ) ، ( بدون نماز هرگز ) هزینه نمی کنیم ؟

قرآن کریم می فرماید ( إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ اللّهِ … ) الانفال ۳۶

ما برای دین خدا چقدر هزینه کرده ایم ؟

بی تفاوتی و بی تعصبی تا کی ؟

چرا دولتمردان ما به خاطر زیر پا رفتن حدود الهی برانگیخته و متغیر و عصبانی نمی شوند ؟

چرا درس ( غیرت دینی داشتن ) را از ( غیرت بی دینی ) دولتمردان کشوری مثل فرانسه نمی آموزیم که محصل دبیرستان و مربی مهد کودک را بخاطر داشتن حجاب اخراج می کنند ؟

چرا قسم خوردگان به خدا و قرآن ، مورد قسم خود را فراموش می کنند ؟

در پایان جلسه ، ایشان گفتند : برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ، در مورد مسائل دینی و اخلاقی و اجتماعی ، یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی است که حد اقل هفته ای یکبار ، در یکی از مساجد شهر و با حضور سائر مساجد و متدینین ، بمنظور افزودن به بصیرت دینی ، که توصیه مقام معظم رهبری به همگان خصوصاً جوانان و اتحاد نیروهای ارزشی می باشد ، بایستی برگزار شود