۱۴م، دی ۱۳۹۲
نويسنده: user1daftar

www.MajdeDez.com
زمان انتشار: ۱۴م, دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ | کد خبر: 37277

سوال : می خواستم نظر مراجع رو درباره بازاریابی شبکه ای بدونم .
لطفا به این نکته توجه کنید که بازاریابی شبکه ای با فعالیت شرکت های هرمی کاملا متفات است .
با تشکر

پاسخ: 

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
بازاریابی شبکه ای به نظر آیت الله سیستانی(۱) و هم چنین به نظر تمام مراجع جایز نیست.(۲)
بازا ریابی شبکه ای شبیه کار شرکت گلدکوئیست و شرکت های مشابه با آن است که به صورت هرمی و زیر شاخه دار فعالیت می کنند . هرنوع همکاری، سرمایه گذاری و فعالیت در این نوع شرکت ها به فتوای مراجع حرام و گرفتن پورسانت جایز نیست.
بر اساس فتوای فقها و مراجع : کسب مال از طریق عضویت در شرکت تجاری گلدکوئیست و گلدماین و شرکت های مشابه آن از جمله شرکتی که خصوصیات آن را بیان کرده اید و شبیه گلد کوئیست می باشد، در حکم یکی از عناوین زیر مندرج است: ربا، قمار، کلاهبرداری و نیزاز موارد خوردن مال به باطل و بناحق است. مبنای حرمت اکل مال به باطل قرآن کریم است.
فتوای مراجع بدین شرح است:
حضرات آیت الله خامنه‌ای: حکم ربا را دارد و حرام است.
آیت الله فاضل لنکرانی: حکم قمار را دارد و حرام است.
آیت الله وحید خراسانی: جایز نیست و حرام است.
آیت الله اردبیلی: عمل شبهه ناک است و اجتناب شود.
آیت الله نوری همدانی: جایز نیست و غیر قانونی است.
آیت الله بهجت: جایز نیست و حرام است.
آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و حرام است.
آیت الله سیستانی: جایز نیست و تصرف در پول آن حرام است.
آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال دارد و حرام است.(۳)
آیت الله مکارم شیرازی: حرام است زیرا:
۱ – اصل معامله باطل است و جنس معامله شده آن مقدار ارزش ندارد.
۲ – این کار فریب دادن مردم است و کلاهبرداری محسوب می‌شود و بخت آزمایی نام می‌گیرد.
هرچند ، شرکت هرمی با شبکه ای از نظر مفهوم تفاوت دارند، ولی آنچه تا حال در معاملات اقتصادی رایج بوده ، شرکت های شبکه ای که به صورت گلد کوئیست فعالیت داشته ، برگشت شبکه ای نیز به هرمی بوده، به این معنا که همان توسعه شبکه ای به صورت زیر شاخه مانند هرمی که زیر مجموعه دارد ،فعالیت می کرده، زیرا توسعه شرکت ها به صورت شبکه ای، شبکه های فرعی به صورت زیر شاخه مانند هرمی بودن قرار می گرفته است . در نتیجه شبکه های فرعی به صورت هرمی تبدیل می شد. بعضی شبکه در مرتبه بالاتر از دیگری و دیگری به صورت یک زیر مجموعه قرار می گرفت و به صورت گلد کوئیست است.
این گونه شرکت ها یا به این نحو بازاریابی است که نتیجه فعالیت آن ها با شرکت های هرمی یکی می شود ، هر چند در مفهوم تفاوت دارند.
اگر منظور تان از شبکه ای غیر از این است ، کاملا توضیح بدهید تا پاسخ داده شود.
پی نوشت ها:
۱٫ سؤال از دفتر آیت الله سیستانی.
۲٫ استفتا و سؤال از دفاتر مراجع.
۳٫ آیت الله مکارم شیرازی، بازاریابی شبکه‏اى یا کلاهبردارى مرموز، فصل ششم: پرسش‏ها و پاسخ‏ها ص ۵۹،سؤال ۱و۲٫

 

منبع:مرکزملی پاسخگویی به سوالات دینی

نظر بینندگان
  1. یلا says:

    تشکر انعکاس خبر شما ناقص و غیر قابل قبول بود و منظور دریافت نشد

  2. حسین says:

    لطفا قبل از پاسخ اطلاعات صحیح جمع اوری شود.
    مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای در تاریخ۷٫۱۰٫۹۲ از طرف مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت در حال حاضر هم در وزارت صنعت معدن و تجارت دارای به عنوان یک گروه صنفی در حال فعالیتند. کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای وزارت اطلاعات.دادگستری و اگاهی نیروی انتظامی وظیفه نظارت بر انها را بر عهده دارند این موضوع چندین بار در صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفت مثل برنامه پایش حرف حساب و خبر ۲۰٫۳۰
    لطفا با سرنوشت افراد به این راحتی برخورد نکنید.متشکر

  3. خودم says:

    دوستای خوبم بنده نسبت به حلال و حرام و درآمد حلال بسیار حساسم و باید بدانید که الان مشغول به انجام همین کار هستم و باید عرض کنم که سوال کامل نبوده و کار به طور کامل شرح داده نشده در این کار فقط بر اساس خرید محصول واقعی افراد مجموعه یک شخص به وی پورسانت داده می شود و اگر محصولی خریداری نشود هیچ پورسانتی به فرد تعلق نمیگیرد در واقه پورسانت در ازای خرید محصول است و نه بر اساس مجموعه سازی و طبق احکام جعاله که در رساله همهی مراجع موجود است هر رد و بدل کردن پول در هر معامله ای که در آن محصول واقعی وجود داشته باشد حلال است.همچنین این شرکت ها از سود خود به افراد پورسانت می دهند

    • مهدی says:

      سلام دوست عزیز من هم مثل شما روی حلال و حرام خیلی حساسم مخصوصا برای بچه هام دوست دارم نون حلال تو خونه بیارم
      من خیلی در این باره تحقیق کردم حتی شفاهی با بعضی از مراجع صحبت کردم همشون موضوع رو بطور کامل درک کردن
      اشکالی که هست اینکه مبلغ باید در جعاله معلوم باشه عینا گفتند این جهل در جعل است
      نمی شود مبلغ پورسانت نامعلوم باشد باز هم بیشتر تحقیق کنید
      تلفن دفتر آقای مکارم ۰۲۵۳۷۸۳۸۸۰۰

      • یه نفر says:

        آقا مهدی توی احکام جعاله اکثریت علما اتفاق نظر دارن که اگه فرد جاعل مزد و یا همون پورسانت رو معین نکنه، فرد عامل یا همون(بازاریاب) باز میتونه در قبال کاری که انجام میده مزدی که در نظر اهل خبره ارزش داره رو از فرد جاعل(شرکت بازاریابی) مطالبه کنه.
        لطفا به این سایت یا به رساله توضیح المسائل مرجع تقلیدتون مراجعه کنید
        http://www.shaaer.com/pages/showpage-52.aspx

        • طلبه says:

          سلام بر شما.
          دوست عزیز،
          چه کسی به شما گفته که این طرح (بازاریابی شبکه ای)
          نوعی از جعاله است؟
          چرا بدون تخصص در مسائل فقهی وارد می شوید؟
          مثلا بفرمایید اگر من به شما بگویم “اگر کسی به من ۱۰۰ تومان بدهد من به او ۱ سال بعد ۱۲۰ تومان می دهم” این یک معامله از نوع جعاله است؟
          آخر چرا وقتی در موضوعی اطلاع نداریم،
          از روی هوای نفس به دین نسبت می دهیم؟
          عزیزان دل،
          بزرگواران،
          فتاوا در این زمینه واضح است،
          توضیح و شرح در آن ها نیز واضح است که علت حرمت این مدل از بازاریابی،
          “چند سطحی بودن” عنوان شده و دریافت پورسانت از سطوح پایین تر.
          چرا با دین و دنیا و آخرت خود و دیگران بازی می کنید؟
          لینک فتوای بازاریابی شبکه ای:
          این هم لینک فتوا ها و شرح موضوع:
          http://islamquest.net/fa/archive/question/id21652
          http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=250244
          http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n8916&catid=49

    • سمانه says:

      دقیقا موافقم چون ملاک جمع شدن افراد نیست بلکه بر اساس خرید محصولات با کیفیت توسط مشتری پورسانت دریافت میگردد

  4. بازاریاب شبکه ایی says:

    خیلی ببخشید اگه که هرچیز هرمی حرام است پس دانشگاه رفتن و حقوق دریافت کردن مسئولینم حرام است!!! اگه هر هرمی حرام هست پس کلا” حقوق گرفتن در همه جا حرام است!!!!
    راحت میاید با سرنوشت افراد و مردم و همه بازی میکنید و بعدشم آخرسری اگه اشتباه بود با یه معذرت خواهی ساده حلش میکنید.
    مگه دانشگاه از رئیس و سرپرست و معاون و همینطور پایین تر شروع نمیشه ؟آیا مگه سیستمش شبیه هرم نمیشه؟پس اونم حرامه؟!!!
    تو قرآن گفته شده هرجا هرمی بود حرامه؟ملاک عمله یا ملاک اسم و شکله؟!!!
    محض اطلاع مسئولین این سایت باید بگیم تو شرکت های هرمی فقط پول ردوبدل میشد و بیشتر افراد ضرر میکردند،درحالیکه در بازاریابی شبکه ایی کالا ردوبدل میشه و همه برنده هستند،و آیا خرید اینترنتی کالا حرامه؟بازاریابی شبکه ایی یعنی تجارت الکترونیک،یعنی خرید اینترنتی،یعنی فروش مستقیم،یعنی کاهش هزینه،یعنی افزایش خدمات و ……
    تازه شم توی مجلسم قانونی بودن این فعالیت ها تصویب شده.

    • یک طلبه مطلع از بازاریابی ش says:

      قانونی
      یعنی
      الزاما
      شرعی؟
      اگر هم قانونی باشد،
      مثل بانک ها که قانونی اند،
      مال حاصل از آن ها شرعی نیست.
      حالا اگر مال حرام دوست دارید،
      بحث چیز دیگری است…

      • ناشناس says:

        پس یعنی هممون داریم مال حرام میخوریم دیگه؟؟؟!!

        میشه بگین چند نفر تو بانک پول ندارن؟؟

      • رضا says:

        فروش شبکه ای یک نوع نظام توزیع است. منتهی اگر به شکل قبلی(بدون وجود کالا) انجام شود قطعا حرام و مراجع معظم تقلید فتوا به حرمت داده اند. ولی وقتی در این شبکه فروش کالا انجام می شود ولی با صرفه جویی بسیار هم در هزینه و هم در وقت و هم کیفیت بالا می رود، چرا حرمت داشته باشد.

        • طلبه says:

          لینک فتوای بازاریابی شبکه ای:
          این هم لینک فتوا ها و شرح موضوع:
          http://islamquest.net/fa/archive/question/id21652
          http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=250244
          http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n8916&catid=49

          دقت کنید که در فتاوا علت حرمت ربطی به مواردی که شما ذکر کردید ندارد.
          علت اصلی “چند سطحی بودن و دریافت پورسانت از کار و به عنوان درصدی از کار آنان” مطرح شده.
          در ضمن عدم آگاهی شما از مضرات یک طرح،
          الزاما به معنی ضرر نداشتن آن نیست!
          شخصا می توانم ۱۰ ضرر جدی از چنین طرحی را برایتان شرح دهم.
          در نهایت،
          شاید در دید اول “صرفه جویی” برای شرکت به نظر برسد،
          اما بحث مفصل تر از این هاست و در مورد اکل مال به باطل هم،
          منافات و ارتباطی با این موضوع ندارد.
          اکل مال به باطل به واسطه دریافت پورسانت از محل و به واسطه فروش زیردستان است که این ربطی به صرفه جویی داشتن یا نداشتن برای شرکت فروشنده ندارد.
          متن لینک ها واضح است،
          شرح هم واضح است.
          از این رو بازاریابی شبکه ای چند سطحی،
          با هر نوع کالا چه صوری و چه غیر صوری،
          چه داخلی و چه خارجی،
          چه با شرط عضویت بر مبنای خرید و چه غیر آن،
          چون چند سطحی است،
          حرام است!
          اما چه کنیم که آرزو های کسب ثروت زودهنگام و کم زحمت (۴ سال برای این مقدار قطعا کم است! )
          گاهی چشم ادم را بر روی حرمت کارش می بندد…

        • ناشناس says:

          مزد ان گردفت نزد برادر کار کرد

      • مهدی says:

        درود دوست گرامی ببخشید شما کلا از بانک وام نگرفتین ؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. خودم says:

    با سلام در آخر این اطلاعیه نوشته شده که
    “” اگر منظور تان از شبکه ای غیر از این است ، کاملا توضیح بدهید تا پاسخ داده شود.

    و اما سوال بطور کامل :

    در یک شرکت بازاریابی شبکه ای، یک توزیع­ کننده (بازاریاب) محصولات شرکت را به صورت عمده خریداری کرده و به طور خرده فروشی، به دور از یک مکان ثابت تجاری، به مصرف­ کننده نهایی می فروشد.
    در این راستا توزیع کننده هم از تفاوت قیمت عمده و خرده فروشی منتفع شده و هم بابت هر فروش، پورسانت خرده فروشی دریافت می کند. این در حالی است که هر توزیع ­کننده قادر به تشکیل زیر مجموعه و کسب پورسانت از فروش آن ها نیز می باشد. یکی از مسائل سؤال برانگیز و در عین حال جنجالی این است که چرا یک توزیع­ کننده از فروش زیر مجموعۀ خود، پورسانت دریافت می کند؟ در واقع سؤال این است که چرا یکی بفروشد و دیگری از فروش وی پورسانت بگیرد؟
    به نظر می رسد این سؤال را کسانی مطرح می کنند که با نحوۀ فعالیت یک شرکت بازاریابی شبکه ای قانونی آشنا نیستند؛ چرا که در یک شرکت بازاریابی شبکه ای موضوعی تحت عنوان «کار تیمی» مطرح است و این نحوۀ همکاری و کار تیمی، بازاریابی شبکه ای را از دیگر انواع فروش و بازاریابی متمایز می کند.
    در توضیح بیشتر باید گفت که سیاست های قانونگذاران و همچنین سیاست های قراردادی و اخلاقی شرکت های بازاریابی شبکه ای، به گونه‌ای است که افراد بالاسری اعضای زیر مجموعۀ خود را آموزش مستمر و گام به گام داده و حمایت متداوم در فروش و مجموعه­ سازی می کنند. در واقع علت استحقاق یک بالاسری جهت دریافت پورسانت از فروش زیر مجموعه خود، حمایت و آموزش مستمر آن هاست. از مهمترین سیاست هایی که شرکت ها برای عملی ساختن این مسأله به کار می گیرند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
    ۱٫ واجد صلاحیت شدن: واجد صلاحیت شدن یعنی شرکت به یک توزیع­ کننده هیچ گونه پورسانتی در ماه پرداخت نمی کند مگر این که آن توزیع­ کننده یک حداقل فروشی در آن ماه انجام دهد. این سیاست باعث می شود که یک توزیع ­کننده حداقل فعالیت و فروشی در ماه انجام دهد و این­طور نباشد که صرف داشتن یک جایگاه، از فروش زیر مجموعۀ خود پورسانت دریافت کند. در واقع این سیاست باعث فعال نگه داشتن مستمر یک توزیع ­کننده می گردد. از طرفی توزیع­ کننده ای که خود فعال است و فروش انجام می دهد، معمولاً به حمایت زیر مجموعۀ خود نیز می پردازد.
    ۲٫توزیع ­کننده های فعال و قدیمی تر نسبت به توزیع کنندگان جدید از علم و تجربۀ بیشتری برخوردار هستند و این علم و تجربۀ خود را نه یک جا، بلکه به طور گام به گام به اعضای جدید منتقل می کنند. اساساً در شرکت های بازاریابی شبکه ای، مسئولیت آموزش و حمایت مستمر اعضای جدید با افراد بالاسری است و طبق قرارداد شرکت ها، بالاسری ها موظف به آموزش و حمایت مستمر زیر مجموعۀ خود هستند.
    ۳٫ در دنیای امروز بحث «کار تیمی» و بازدهی بسیار بالای آن بر هیچ مطلّعی پوشیده نیست. در کار تیمی، اعضای یک تیم، جملگی در اهداف تعیین شده به یکدیگر کمک می کنند و موفقیت یک نفر موفقیت دیگری است. در شرکت های بازاریابی شبکه ای نحوۀ عملکرد طوری است که اعضای یک تیم فروش (شامل توزیع کننده و زیر مجموعۀ وی) در فروش محصولات و مجموعه سازی همکاری تنگاتنگ داشته و یکدیگر را یاری می‌رسانند؛ چرا که موفقیت یک نفر موجب موفقیّت و منتفع شدن قطعی دیگری است.
    حال ممکن است یک توزیع ­کننده در یک ماه واجد صلاحیت شده و فعال تلقّی گردد ولی در عمل هیچگونه حمایتی از زیر مجموعۀ خود نکند؛ و یا اینکه پورسانتی که از فروش زیر مجموعۀ خود دریافت کرده با فعالیت آموزشی و حمایتی وی متناسب نباشد. باید گفت که به علت احتمال وقوع این دو فرض، پیشنهاد می شود که توزیع کنندگان یک تیم فروش، در ابتدای فعالیت خود، بین یکدیگر قرارداد «صلحی» منعقد کنند (ولو به طور شفاهی)، و این مصالحه موجب می شود تا پورسانت هایی که متناسب با فعالیت نبوده، با توجّه به رضایت همه، مشروع تلقّی شود. این صلح بین توزیع کنندگان نافذ خواهد بود؛ چرا که اساساً این توزیع کنندگان هستند که در فروش محصولات به طور مستقیم و غیرمستقیم مؤثّر بوده و همۀ پورسانت های حاصل از فروش یک محصول، حق توزیع کنندگانِ یک تیم فروش است.

  6. احسان باقری بیلندی says:

    با سلام و خسته نباشید من چند وقت است که در شرکت بازاریابی شبکه ای فعالیت میکنم که این شرکت جزو ۷ شرکتی است که در ایران مجوز فعالیت دارد و قانونی است
    لطفا از نظر شرعی بودن و گرفتن پورسانت نظر خود را اعلام کنید
    لازم به ذکر استن که این ۷ شرکت مجوز خود را از وزارت صنعت معدن و تجارت گرفته اند

  7. نرگس says:

    سلام من خودم قرار بود تو این شرکتهای بازاریابی شبکه ای عضو بشم ولی به خاطر نظر فقها شک داشتم
    ولی دیروز یه همایش بود که مدیر خود اون شرکت کتابی به من معرفی کرد که نشون میده خیلی از مراجع تقلید فعالیتشو حلال اعلام کردن.من خودم هنوز نخوندم .اسم کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی ست.

  8. حاج منصور says:

    لطفا یک مقدار اطلاعات درست در مورد این شرکت ها بدست بیاورید و بعد خبر رسانی کنید اگر این شرکت ها غیر قانونی هستن پس چرا دولت به این شرکت ها مجوز داده و مالیات میگیره بنا به گفته شما و گفته مراجع عظام دولت ما هم …….. هست لطفا بصیرت داشته باشید

  9. نتورکر says:

    عزیزان خداوند متعال عقل به انسان داده و ما در کنار تقلید از مراجع عظام مستلزم استفاده از عقل هم هستیم بنده در یکی از شرکتهای دارای مجوز دارم فعالیت میکنم و خدارو شکر راضی هم هستم خیلی هم ادم معتقد و مذهبی هستم اینهم یک نوع شغل محسوب میشه همون شرکتای هرمی رو بدیاشو گرفتن شده خوبی اون قانونی نبود این هست اونجا کسی محصول دریافت نمیکرد یا اگر میگرفت محصول ارزش پولی که بابتش رو میداد نداشت ولی اینجا شما محصول دریافت مکنید و تمام محصولات باید طرح شبنم داشته باشند یعنی تاییدیه از وزارت صنعت و معدن و تجارت در ضمن اینکارو دارن میکنن تا دستت دلالا این وسط کوتاه بشه والسلام

    • طلبه says:

      این هم لینک فتوا ها و شرح موضوع:
      http://islamquest.net/fa/archive/question/id21652
      http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=250244
      http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n8916&catid=49
      داشتن مجوز قانونی الزاما به معنای شرعی بودن نیست.
      مثلا ربا در بانک ها وجود دادر ولی فعلا به دلایلی قانونی است.
      یا بسیاری از موسیقی های مجوز دار غنا هستند اما قانونی و مجوز دار هم هستند.
      یا بسیاری از برنامه ها و موارد پخش شده در صدا و سیما و….
      خلاصه این که دین را از دین شناس و مجتهد و مراجع بگیریم،
      نه از هوای نفس مان…
      شما اگر آرزوهای بلند و کسب درآمد زیاد در کوتاه مدت برایت مهم است،
      چرا به دین نسبت اشتباه می دهی؟
      خوب بگویید حرام است و میدانیم،
      ولی می خواهیم انجام دهیم!

      در ضمن،
      کسی نگفته بازاریابی حرام است.
      فتوا ها در مورد “بازاریابی به شیوه چند سطحی و با پرداخت پورسانت به ازای کار زیردستان و سطوح پایین تر” است.
      نه هیچ چیز دیگر.

      خداوند متعال عقل داده،
      و عقل می فهمد که حکم شرعی را از خداوند متعال = قرآن + پیامبر و معصومین (روایات + سیره) آن ها دریافت کند
      که این کار از عهده مجتهد درس دین خوانده و مسلط به این دو بر می آید.
      از این رو عقل حکم می کند که احکام دین را
      از دین شناس
      بگیریم.
      نه از شکم خود!
      و عقل ناقص خود را،
      در کنار دین نگذاریم!
      شما اگر می خواهید به هوای نفس خود عمل کنید،
      و با وجود حرمت و حکم واضح و توضیح واضح مجتهد و مراجع،
      به کار خود ادامه دهید،
      چرا دلایل واهی می بافید؟
      بفرمایید من با وجود حرمت می خواهم این کار را انجام دهم!
      گناه اضافی نسبت دروغ به حکم شرعی را چرا به جان می خرید؟

      در نهایت،
      آدم معتقد و مذهبی که فکر کند “عقل خودش” (که معلوم نیست عقل است یا نفس) بر شرع اولویت دارد،
      باید در ابتدا به اعتقاد و مذهبی بودن خودش شک کند…
      موفق باشید و پیروز.

  10. امین says:

    باسلام بنده حسابدار هستم وبنا به تجربه کاریم می گویم این فعالیت هیچ گونه مشکلی ندارد زیرا پورسانت پرداخت شده از محل کاهش هزینه های شرکت تامین می شود پس بهتر است قبل از فتوا از لحاظ علمی هم راجع به موضوع فکر کنید ضمنا اگر حرام است چرا مجوز فعالیت می دهید سپس اعلام می کنید حرام است بهتر نیست ابتدا با مجلس به تفاهم برسید بعد فتوا بدهید با سپاس فراوان

  11. سام بندری says:

    واقعا به نظر خودتون درسته از اون ور توی مجلس یه قانون تصویب می کن وکتاب چاب میکنن که این حلاله وحالا مراجع میگن حرامه ما باساز کدوم یک از این ها به رقسیم برین باهم صحبت کنید بعد تصمیم بگیرید مگه زندگی مردم اسباب بازیه

  12. بازاریاب شبکهای قانونی در ایران says:

    سلام من در یک شرکت بازاریابی شبکه ای در ایران کار میکنم که خود دولت مجوز فعالیتشو صادر کرده اگر پورسانتش حرام است پس چرا مجوز داده اند واگر حرام نیست چرا میگید حرام است تمامی بازاریابان ۲۴ درصد مالیات پرداخت می کنند پس مردم و دولت حرام می خورند

  13. سمانه says:

    البته با تمام احترامی که برای روحانیون محترم قائلم شکل هرم در کلیه سازمانها وجود دارد ولی دلیلی برای غیر شرعی بودن نیست

  14. حیدر says:

    من ی سوال دارم
    چرا نه؟
    واقعا چرا نه؟
    من خودم در یکی از این هفت شرکت کار می کنم و شرکتی که کار میکنم داره محصولات ایرانی رو میفروشه و جدیدن خود شرکت هم داره محصول تولید میکنه
    و کسانی که تو شرکت کار میکنند دارن از این محصولات استفاده میکنند
    این شرکت ها اگر حمایت بشوند باعث میشود که تولید داخلی زیاد تر شود من همین الان میتوانم حداقل ۱۵ فایده بری این جور شرکت ها بگم(البته با دانسته های خودم)چه مادی چه معنوی
    من میگم اقا بدی داره ok خاب بگید ما هم مطلع بشویم

  15. سید محسن says:

    جناب آقای طلبه،،
    فکر می کنم معنی اعمال ما تاخر رو بدونید،وقتی من یک کار خوبی رو انجام میدم و به کسی یاد میدم که اون کارو انجام بده ،وقتی اون شخص اون کارو انجام میده من هم ثواب میبرم،و اگر شخص دوم به شخص سومی هم اون کارو یاد بده از انجام دادن اون کار توسط شخص سوم هم شخص دوم و هم ما ثواب می بریم،و تا زمانی که این کار خوب انجام بشه ما ثواب میبریم،آیا این تعریف غلطه؟ و آیا این دقیقا تعریف چند سطحی بودن نیست؟ در واقع خدا به ما ثواب حرام میدهد؟بهتره انسان از بزرگترین موهبت الهی یعنی عقل ،فقط گاهی اوقات استفاده کنه،چون اون دنیا به خاطر استفاده نکردن از این نعمت از همه حساب پس میگیرن

  16. ناشناس says:

    سلام. حرام است

  17. کامران says:

    حرام است حرامممممممممممممممممم

  18. مرادی says:

    اگر مطالعه ندارید نظر ندید چون واقعا درست کردن سازمان ونگه داشتنش نیاز به اموزشهای مداوم داره ویکی از مشکلترین کارهای دنیا محسوب میشه

  19. ناشناس says:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سپاس از ایستادگی طلبه محترم بر حق

    خدا خیرت بده