۵م، مرداد ۱۳۹۲
نويسنده: user1daftar

www.MajdeDez.com
زمان انتشار: ۵م, مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۲ ق.ظ | کد خبر: 33075

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ” مجد دز” با توجه به استقبال مردم از اعتکاف ماه رجب در راستای فرهنگ سازی سبک و شیوه اعتکاف نبوی ،ارتقاء و تقویت معرفت و بصیرت دینی مراسم اعتکاف ماه رمضان که اصل سنت نبوی اعتکاف در دهه ی پایانی این ماه وارد شده برای اولین بار به صورت متمرکز در دزفول برگزار می گردد.

زمان برگزاری این مراسم معنوی ۲۵و۲۶و۲۷ ماه مبارک رمضان، از شنبه تا دوشنبه ۱۲-۱۳-۱۴ مرداد و محل ثبت نام  حرم مطهر سبزقبا می باشد .

لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام  تا ۶ مرداد ماه و ظرفیت ثبت نام برای خواهران ۸۰ نفر و برادران ۱۲۰ نفر می باشد .

از برنامه های فرهنگی و جلسات معرفتی در اعتکاف می توان به برگزاری حلقه های معرفت،ختم قرآن،ختم صلوات،جلسات پرسش و پاسخ،دعا و مناجات،سخنرانی و مسابقات اشاره نمود.

متولیان برگزاری این مراسم معنوی واحد فرهنگی دفتر امام جمعه دزفول ،سازمان تبلیغات، اداره اوقاف ، فرمانداری ،نیروی مقاومت بسیج ، کانون جلسات ،اداره ارشاد، حوزه علمیه و هیئت عاشقان و رزمندگان ثارا..

می باشند.

جهت کسب اطلاعات و ثبت نام با شماره ی ۳۲۲۲۱۲۹ ستاد اعتکاف ماه رمضان تماس حاصل فرمایید .

. معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است. در خانه دوست، سفره ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می گردد. ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه های راز بر می چینند و عطر قرآن از ژرفای دل بار یافتگان، مشام جان را می نوازد.

اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است، مناجاتی شیرین و زیبا، هم کلامی موجودی ضعیف با منشأ قدرتها. از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیز، راز و نیاز زیباترین هنر آدمی است.

غفلت بد است در برخی موارد بدتر؛ جریان زمان در گذر است و با از دست دادن آهی ماند و افسوسی که به هیچ نیرزد. انسان دشمنی دارد در اوج حیله گری، با چنین دشمنی هوشیاری باید و سرعت در خیرات؛

زمان اعتکاف است. خالق مهربان قرب خلایق می طلبد. در فکر پرورش روح و روان انسان است و مقررات دینی را تشریع می کند. تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان می زداید و صیقل روح و روان است. در روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است. روزه دار پرواز در آسمان عبادت و عبودیت را می آزماید و آیینه قلبش را نورستان خدایی می کند. حج، شرکت در آزمون الهی و قطع تعلقات و دلبستگی دنیوی است. عبادات مالی؛ چون خمس و زکات و صدقات، دمیدن روح ایثار و گذشت در وجود آدمی است. اما اعتکاف، آمیزه ای از چند عبادت با فضیلت است.

روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف است. حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد جامع مقیم می گردد و جز برای ضروریات، کوی دوست را ترک نمی گوید. خود را از حلال باز می دارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید. اعتکاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

در فضیلت اعتکاف این بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. خدای منّان می فرماید: “… وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آیه ۱۲۵، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند.”

اساساً ارزش آدمی را عملش می رساند. معتکف انسانی بزرگ و شریف است به اندازه شرافت و فضل عملش، مقدس اردبیلی یگانه زمان در علم و عمل در شرافت و فضیلت اعتکاف گوید: مبادا کسی گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتی دیگر است. کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می شود و تعهد قربت در اعتکاف می نماید، این عمل عبادت است. اعتکاف عبادتی مستقل است به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر.

و فرصت طلایی در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می خواند، انسان را می خواند تا در دنیای های و هوی و دود و دم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضوری سبز از همسفران کوی دوست بگردیم.